SchuldHulpMaatje (SHM) Ridderkerk is in 2012 begonnen als een particulier initiatief en het jaar daarop ondergebracht bij Gilde Ridderkerk. Aansluiting bij de landelijke vereniging SchuldHulpmaatje vond plaats in de vorm van aspirant lidmaatschap. Per 1 januari 2018 is dit omgezet naar een volwaardig lidmaatschap (A-lid). Hiervoor is SHM Ridderkerk ondergebracht bij de Stichting ‘Samenredzaamheid bij Schulden’. Het bestuur, bestaande uit 5 personen, wordt gevormd door leden uit 13 lokale kerken die hun steun aan de stichting hebben gegeven middels een intentieverklaring. Bestuursleden vervullen hun functie op persoonlijke titel.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het beleid en de financiën. Bestuursleden begeleiden zelf geen hulpvragers vanwege functiescheiding. Deze taak ligt bij vrijwilligers die ‘Maatjes’ worden genoemd. Zij worden bijgestaan door coördinatoren. Laatstgenoemden doen de intake van hulpvragers en koppelen deze aan maatjes. Zij zijn ook hun vraagbaak en coach. Coördinatoren rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk aan het bestuur. Coördinatoren zijn opgeleid voor het kunnen begeleiden van maatjes en hulpvragers. Maatjes uitsluitend voor het kunnen begeleiden van hulpvragers. Daarnaast wordt het deskundigheidniveau actueel gehouden door informatiebijeenkomsten en (online) trainingen. Bestuursleden, coördinatoren en maatjes zijn allen vrijwilligers.
Samen lukt ’t …….., dat is waarin wij geloven bij SchuldHulpMaatje Ridderkerk. Bij geldzorgen kunt je bij ons aankloppen voor gratis hulp. Een deskundige en betrouwbare vrijwilliger helpt je graag weer op weg met je geldzaken. Wij gaan in dat traject heel zorgvuldig om met persoonlijke gegevens. In het intakegesprek wordt informatie hierover verstrekt op welke wijze we dit doen. We vinden het namelijk belangrijk dat je je bij ons veilig voelt. In ons privacybeleid volgen wij de wettelijk voorgeschreven (AVG) en door de landelijke vereniging gehanteerde regels. Daarnaast zijn er onafhankelijke klachtenfunctionarissen die objectief klachten van hulpvragers en vrijwilligers behandelen. In voorkomend geval kunnen de namen daarvan worden opgevraagd. De documenten privacybeleid, privacyverklaring, cookie- en privacyverklaring en het klachtenregeling zijn op aanvraag beschikbaar.
Beleidsplan en statuten
Voor meer informatie over de statuten en het beleidsplan verwijzen wij u graag naar onze ANBI pagina.